Saturday

Halcyon days

23:25
Nu ska jag recensera BWO:s Halcyon Days.

01 Chariots Of Fire ●●●●●
Det börjar onekligen bra. Poppig disko när den är som bäst. Har lite Everlasting Love i grunden och fyndig text som vanlig när Bard varit framme. Stark "Ooh oh"-refräng och pratsång i en av verserna.
02 Temple Of Love ●●●●
Låten som borde vunnit årets Melodifestival blev som förutspått en stor hit och den passar utmärkt på albumet.
03 Will My Arms Be Strong Enough ●●●●
Första balladen på albumet. Komplett med feta körer och fina harmonier. Soundet har en hel del Army Of Lovers i sig.
04 We Could Be Heroes ●●
Denna ballad är inte alls typisk BWO. Ganska alldaglig radiolåt som passerar tyst förbi. Inte dålig, men ospännande. Melodin påminner starkt om Mathias Holmgrens "Ingen älskar mig som du".
05 Juggernaut ●●●
Här hottar det till igen. Typisk BWO, betyget sänks dock en smula pga. den repetitiva refrängen.
06 Hanging On The Phone ●●●●
Underbar dansbandsdiskopop som man blir lycklig av. Tempot är något nedskruvat och melodin är härligt förutsägbar.
07 Angel Of Night ●●●●●
Underbart vemodig låt som jag döpt till Love Me Or Leave Me Alone. Fin text. Man blir lätt sugen på rödvin.
08 I Keep Walking On ●●●
Återigen en låt i midtempo. Trevlig melodi och rar text men inget som sticker ut särskilt mycket.
09 Marrakech ●●●●●
Tempot skruvas upp och vi bjuds på en mycket härlig dänga om Marrakechs storhet. Underbara stråkar i refrängen. En av mina personliga favoriter.
10 Obsession ●●●●
Den omtalade remaken av Army Of Lovers hit låter uppdaterad och fräsch utan att vara allt för omgjord. Martina Rolinskis röst passar som handen i handsken.
11 Crystal Odyssey ●●●●
Väldigt BWO. Skulle ha kunnat ligga på förra skivan; Prototype. Bra men lite för svag refräng för fullpott.
12 Haunted ●●●
Återigen något som hade platsat galant på Prototype. Och återigen bra men lite för svagt för fullpott. Lite plastig produktion sänker betyget ett snäpp.
13 Voodoo Magic (Bonusspår från Prototype)
14 Sixteen Tons Of Hardware (Bonusspår från Prototype)
15 Sunshine In The Rain (Bonusspår från Prototype)
16 Open Door (Bonusspår från Prototype)

Sammanfattningsvis;

●●● +
En stark trea till Halcyon Days. Låtarna är inte riktigt lika starka som på Prototype. Lite för många mediokra utfyllnadsspår i mitt tycke, men när det är bra är det riktigt bra. Soundet har förändrats en smula från förra albumet. Mer Army Of Lovers, stråkar och körer och fler lugna låtar istället för uptempo-euro. Bäst är inledande Chariots Of Fire. Och varför de fyra spåren från debuten är med kan jag verkligen inte förstå.

OBSESSION

22:01
Weee! Nu är Version 4.0 strax färdig. Tog fram bloggen till huvudsidan eftersom det ändå är den som är grunden för hela hemsidan. Nu ska jag ut med Sebbe och sedan dricka te, lyssna på BWO och samtala med Alejandro i Gbg.

YOU'VE COME A LONG WAY BABY

19:37
Japp; idag släpptes BWO:s andra album Halcyon Days. En recension kommer upp inom kort. Annars har ju dagen svischat förbi med blixtens hastighet. Och gissa vem som glatt kissade på mina nyskrubbade golv...

CDON.COM

18:26
Så ja, nu är hela lägenheten skinande ren och Sebbe är nybadad och fluffig och skivorna + en dvd har kommit från CDON. Mer om det sen.

ALFAHANNE PÅ ALLA FYRA

13:03
Som det vårstädas! Köket är skinande rent och jag har bara vardagsrummet kvar men behöver en liten paus. Jag låg på knä och skrubbade golvet på gammaldags vis då det blir bäst så. Dessutom har det tvättats; täcke, filt, vinterjacka, sittdynor (som var befläckade av Sebbes kisseri och mitt eget rödvineri) samt sofföverdrag.

ALFAHANNE

09:10
Jag läser om hur ens hund försöker ta platsen som alfahanne och hur man ska göra för att det inte ska gå vägen.
Har äntligen sovit ut och dagens ska gå i effektivitetens tecken; städa och tvätta vinterjackan + Sebbes täcke och filt. Skinande rent ska det vara innan jag sätter mig vid datorn nästa gång.
Nu kräktes Sebbe på sin pläd. Vilken tur att jag ska tvätt idag då...

Inläggen publicerades den 19 april 2006

No comments: